§ 1
Definicje
- Sprzedawca – Roman Szymczyk, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Szymczyk Materiały Budowlane Roman Szymczyk, ul. Powstańców Śląskich 5, Schodnia, 46-040 Ozimek, NIP: 7381185482, REGON: 161568922.
- Kupujący – podmiot, który nabywa Towary oferowane przez Sprzedawcę.
- Strony – Sprzedawca oraz Kupujący.
- Towar lub Towary – produkty znajdujące się w ofercie handlowej Sprzedawcy bądź produkty dostępne na indywidualne zamówienie.
- OWU – niniejsze Ogólne Warunki Umów Sprzedaży Towarów.
- Umowa – treść wzajemnych uzgodnień Stron, dotycząca sprzedaży Towarów przez Sprzedawcę na rzecz Kupującego, określająca wzajemne obowiązki oraz prawa Stron.
- Reklamacja – zawiadomienie Sprzedawcy przez Kupującego o wadzie Towaru w realizacji przysługującemu Kupującemu uprawnienia z tytułu rękojmi za wady.
§ 2
Postanowienia ogólne
- OWU, na zasadzie wyrażonej w art. 384 i 385 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.), normują stosunki cywilnoprawne pomiędzy Stronami, tj. pomiędzy Sprzedawcą a Kupującym, w zakresie obrotu handlowego wszelkimi Towarami sprzedawanymi przez Sprzedawcę.
- OWU stanowią integralną część Umów sprzedaży Towarów zawieranych przez Sprzedawcę z Kupującymi.
- W zakresie określonym w OWU, wyłączeniu podlegają wszelkie postanowienia wynikającego z wzorców i ogólnych warunków umów, a także regulaminów stosowanych przez Kupującego.
- OWU mają zastosowanie do Umów zawieranych z Kupującymi będącymi konsumentami tylko w zakresie w jakim nie są sprzeczne z przepisami prawa bezwzględnie obowiązującymi.
- Strony niniejszym oświadczają, iż każdy Towar będący objęty Umową sprzedaży zawartą pomiędzy Stronami, pozostaję własnością Sprzedawcy do czasu zapłaty przez Kupującego całej ceny.
- Kupujący wyraża zgodę na przesyłanie mu drogą pocztową i/lub e-mailową informacji handlowych dotyczących bieżących ofert handlowych Sprzedawcy.
§ 3
Zawarcie Umowy pomiędzy Stronami
- Kupujący zamawia wybrane Towary w jednym z możliwych kanałów sprzedaży: osobiście w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Sprzedawcę, drogą elektroniczną lud telefonicznie.
- Zawarcie Umowy pomiędzy Stronami następuję z chwilą potwierdzenia przyjęcia do realizacji przez Sprzedawcę zamówienia złożonego przez Kupującego.
- Zamówienie winno zawierać następujące elementy:
- dane Sprzedającego, w tym: imię i nazwisko/nazwa, firma, adres, numer KRS/NIP/REGON, w zależności od formy prowadzenia działalności gospodarczej,
- Towary mające być objęte Umową sprzedaży wraz ze wskazaniem ilości tych Towarów, ich specyfikacją i/lub innymi danymi niezbędnymi do ich identyfikacji,
- informacje dotyczące wydania towaru:
– w przypadku dostawy przez Sprzedawcę: dokładny adres pod który Towary mają być dostarczone, tj.: ulica, numer budynku, kod pocztowy, miejscowość,
– w przypadku odbioru własnego – informacje dotyczące terminu odbioru Towarów.
- Jeżeli Strony nie ustalą inaczej, wydanie Towarów objętych Umową zawartą pomiędzy Stronami, następuje w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Sprzedawcę, tj.: ul. Powstańców Śląskich 5, Schodnia, 46-040 Ozimek.
- Ewentualne błędy w składanym zamówieniu obciążają Kupującego.
- Zawarcie Umowy nie wiąże Sprzedawcy w sytuacji gdy, z przyczyn niezależnych od Sprzedawcy, sprzedaż Towarów jest niemożliwa lub nadmiernie utrudniona.
- W przypadku zamówień realizowanych w dłuższym okresie, niezależnie od treści Umowy, Sprzedawca zastrzega sobie w razie wzrostu kosztów pośrednich prawo zaoferowania Kupującemu zmiany uzgodnionych cen Towaru. Odmowa przyjęcia oferty przez Kupującego uzasadniać będzie odmowę przyjmowania przez Sprzedawcę zamówień Kupującego i wstrzymanie realizacji zawartych, a jeszcze niewykonanych Umów bez prawa jakichkolwiek roszczeń Kupującego.
§ 4
Warunki realizacji zobowiązań umownych Stron
- Sprzedawca zapewnia o dobrej jakości oferowanych Towarów.
- Termin dostawy Towarów przez Sprzedawcę, w przypadku dostawy Towarów transportem Sprzedawcy ustalany jest indywidualnie przy każdym zamówieniu. Ryzyko utraty, uszkodzenia lub zniszczenia Towaru przechodzi w takim wypadku na Kupującego w momencie opuszczenia przez Towar zakładu Sprzedawcy.
- Koszt dostawy obciąża w całości Kupującego.
- Do ceny Towarów oraz ich transportu nie wlicza się kosztów rozładunku. Jeżeli strony nie ustalą inaczej, Kupujący winien zorganizować samodzielnie i na własny koszt rozładunek Towarów. Rozładunek powinien zostać przeprowadzony w ciągu 30 minut od momentu dostarczenia Towaru. Koszty opóźnienia w przeprowadzeniu rozładunku obciążają w całości Kupującego.
- W przypadku odbioru własnego Towaru przez Kupującego, ryzyko utraty, uszkodzenia lub zniszczenia Towaru przechodzi na Kupującego w momencie wydania mu Towaru.
- Termin dostawy i/lub wydania Towarów określony w Umowie może ulec zmianie w zależności od możliwości ich dostarczenia przez Sprzedawcę.
- Jeżeli niedotrzymanie przez Sprzedawcę uzgodnionych terminów dostawy Towarów wynika z okoliczności, które nie zostały wyłącznie zawinione przez Sprzedawcę, ma on prawo opóźnić realizację Umowy lub jej części o czas trwania przeszkody lub odstąpić od realizacji Umowy (w terminie 5 dni od zaistnienia danej okoliczności), w każdym przypadku bez prawa do jakichkolwiek roszczeń Kupującego.
- Osobę czynną w miejscu realizacji dostawy Towarów przez Sprzedawcę (w szczególności osobę lub osoby, które podpisały dokumenty potwierdzające wydanie Towarów) uważa się za umocowaną przez Kupującego do skutecznego w jego imieniu odbioru Towarów objętych Umową i decydowania o sposobie ich użycia, zadysponowania i zagospodarowania. Kupujący wyłącznie i w pełni odpowiada za ustanowienie osoby lub osób, o których mowa w zdaniu poprzednim jak również za ich działania i zaniechania.
- W przypadku odmowy odbioru Towarów lub opóźnienia w odbiorze zamówionych Towarów przez Kupującego, ten ostatni zobowiązany pozostaje do zapłaty uzgodnionej ceny za Towar. Sprzedawca ma prawo obciążyć ponadto Kupującego częścią lub całością powstałych kosztów wynikłych z podjęcia czynności mających na celu realizacje zobowiązań umownych przez Sprzedawcę, w tym związanych z zamówieniem Towarów u dostawcy oraz rozpoczęciem załadunku i transportu, w szczególności jak w ust. 11 poniżej.
- Jeżeli do transportu Towarów zobowiązany jest Sprzedawca, to do wyłącznej kompetencji Sprzedawcy należy rozdział zamówionych Towarów na środki transportu i dobór tych środków transportu. Decyzje i ustalenia Sprzedawcy w tym zakresie nie podlegają reklamacji ani nie stanowią podstawy jakichkolwiek roszczeń Kupującego.
- W razie nieodebrania Towarów przez Kupującego, Kupujący pozostaje zobowiązany do zapłaty za Towary wraz z kosztami transportu zgodnie z Umową i OWU tak jakby do dostawy/odbioru doszło oraz dodatkowo jest zobowiązany do:
- odbioru na swój koszt Towarów z miejsca ich składowania,
- zapłaty wynagrodzenia za przechowanie w wysokości stanowiącej równowartość 1 % zamówienia brutto za każdy dzień rozpoczęty dzień przechowania Towarów, począwszy od trzeciego dnia opóźnienia.
- Sprzedawca nie ma obowiązku przechowania Towarów dłużej niż jeden miesiąc od uzgodnionego terminu odbioru lub dostawy.
- W przypadku wydania lub dostarczenia Towarów na paletach, Sprzedawca pobiera kaucje od każdej wydanej palety. Sprzedawca zwraca Kupującemu kaucję wyłącznie w przypadku dokonania zwrotu palety przez Kupującego w stanie nieuszkodzonym w ciągu 1 roku od daty wydania lub dostarczenia Towarów.
- Sprzedawca nie ponosi ryzyka pogorszenia się stanu technicznego Towarów w czasie przechowania i po jego zakończeniu.
- Indywidualne postanowienia Umowy mogą określać inne warunki dostawy Towarów. W takim wypadku należy stosować postanowienia umowne.
§ 5
Dostarczenie Towarów za pośrednictwem spedytora
W przypadku dostarczenia Towarów przez Sprzedawcę za pośrednictwem spedytora, Strony zobowiązane są do przestrzegania dodatkowo poniższych postanowień:
- Kupujący jest zobowiązany do zbadania stanu przesyłki z Towarem w momencie jej przyjmowania, a to pod rygorem utraty uprawnień wynikających z przepisów prawa,
- w przypadku niezbadania stanu przesyłki z Towarem przez Kupującego – uznaje się, iż Kupujący nie wnosi żadnych zastrzeżeń co do jakości Towarów oraz co do ich zgodności z treścią zamówienia,
- w przypadku widocznego naruszenia zabezpieczeń, uszkodzenia opakowania lub niezgodności ilości Towarów z liczbą ujawnioną w dokumencie dostawy, Kupujący jest uprawniony do odmowy przyjęcia takiej przesyłki,
- Kupujący jest zobowiązany do dokonania wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności spedytora, to jest do spisania protokołu stanu/obioru przesyłki, który powinien zawierać co najmniej następujące informacje: numer przesyłki, datę, dokładny opis stanu przesyłki ze wskazaniem naruszenia zabezpieczeń lub uszkodzenia, braków, ilości opakowań, czytelne podpisy odbiorcy/Kupującego i dostawcy, a nadto do sporządzenia dokumentacji fotograficznej, a to pod rygorem utraty uprawnień wynikających z przepisów prawa,
- Kupujący jest także zobowiązany do przekazania protokołu stanu/odbioru przesyłki Sprzedawcy, najpóźniej do 3 dni od przyjęcia lub odmowy przyjęcia przesyłki z Towarem, a to pod rygorem utraty uprawnień wynikających z przepisów prawa,
- w przypadku przyjęcia przesyłki, Kupujący jest zobowiązany do zbadania jej zawartości, w tym także kompletności Towarów i ich zgodności z dokumentem dostawy. W przypadku stwierdzenia niekompletności Towarów lub niezgodności z dokumentem dostawy, Kupujący jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu Sprzedawcy w terminie do 3 dni od dnia przyjęcia przesyłki, a to pod rygorem utraty uprawnień wynikających z przepisów prawa,
- w przypadku stwierdzenia niezgodności w dostawie i zgłoszenia tego faktu Sprzedawcy w terminie 3 dni od otrzymania przesyłki, Sprzedawca poinformuje o sposobie i terminie załatwienia sprawy, która zostanie załatwiona niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od przekazania informacji przez Kupującego,
- Kupujący nie może zwrócić przesyłki na koszt Sprzedawcy oraz bez uzgodnienia tego faktu ze Sprzedawcą. W przypadku rozpatrzenia przez Sprzedawcę zgłoszenia Kupującego, Sprzedawca zleci spedytorowi odebranie od Kupującego przesyłki,
- Sprzedawca odmawia przyjęcia zwracanego Towaru, jeżeli Towar ma ślady użytkowania, jest uszkodzony lub nie ma oryginalnego opakowania.
§ 6
Zapłata za zakupione Towary
- Zapłata za Towary nastąpić winna w terminie wskazanym w wystawionej przez Sprzedawcę fakturze.
- Miejscem spełniania świadczenia pieniężnego jest siedziba jednostki organizacyjnej banku prowadzącego wskazany w fakturze rachunek bankowy Sprzedawcy.
- Wszelkie rozliczenia bezgotówkowe wymagają uprzedniego pisemnego, pod rygorem nieważności, uzgodnienia Stron.
- W przypadku braku zapłaty za sprzedane Towary w ustalonym terminie, Sprzedawcy przysługiwać będzie prawo do naliczenia Kupującemu odsetek ustawowych za opóźnienie, właściwych dla rodzaju danej transakcji za każdy dzień opóźnienia w zapłacie, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Kupujący, który po raz pierwszy zawiera Umowę ze Sprzedawcą, musi dokonać trzech transakcji gotówkowych lub przedpłaty w formie przelewu, aby uzyskać limit kupiecki, który jest ustalany przez Sprzedawcę odrębnie dla każdego Kupującego. Po przekroczeniu przez Kupującego przyznanego mu limitu kredytu kupieckiego, Sprzedawca jest uprawniony do odmawiania przyjmowania zamówień Kupującego i wstrzymania realizacji zawartych już Umów bez prawa do jakichkolwiek roszczeń Kupującego, a to do czasu pokrycia lub zabezpieczenia przez Kupującego kwoty wskazanej przez Sprzedawcę.
- Kompensaty, potrącenia, noty obciążeniowe Kupującego dotyczące jego roszczeń wzajemnych związanych lub wynikłych z realizacji Umowy są skuteczne wyłącznie po uprzedniej i pisemnej, pod rygorem nieważności, zgodzie Sprzedawcy na ich dokonanie i zakres. Wyłącza się prawo Kupującego do cesji jakichkolwiek wierzytelności względem Sprzedawcy na osobę trzecią.
- Sprzedawca zastrzega sobie uprawnienie do żądania od Kupującego – przed przystąpieniem do realizacji zamówienia – ustanowienia stosownego zabezpieczenia zapłaty, a w szczególności:
- bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji bankowej lub gwarancji ubezpieczeniowej,
- weksla in blanco opatrzonego klauzulą „bez protestu”,
- dobrowolnego poddania się egzekucji, na podstawie art. 777 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805; z późn. zm.),
- poręczenia,
- cesji wierzytelności na zabezpieczenie,
- zastawu rejestrowego.
- Wybór zabezpieczeń, ich ilości i kwoty zabezpieczenia zależy od decyzji Sprzedawcy, ustalonej po konsultacjach z Kupującym.
- W przypadku nieustanowienia zabezpieczenia w terminie wskazanym przez Sprzedawcę, bądź oświadczenia o odmowie ustanowienia zabezpieczenia, Sprzedawca może odmówić realizacji zamówienia, a także wstrzymać się z przyjmowaniem kolejnych zamówień do czasu ustanowienia żądanego zabezpieczenia zapłaty.
§ 7
Procedura reklamacyjna
- Reklamacje dotyczące Towaru, pod rygorem utraty wszelkich uprawnień z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości, należy zgłosić Sprzedawcy w formie pisemnej pod rygorem nieważności:
- w przypadku reklamacji ilościowych – w terminie 3 dni od daty odebrania Towarów,
- w przypadku reklamacji jakościowych – w terminie 3 dni od wystąpienia wady, z zastrzeżeniem § 7 ust. 2 OWU,
- Kupujący jest zobowiązany do dokładnego zbadania Towarów, bezpośrednio po ich odebraniu i zgłoszenia wszelkich ewentualnych zastrzeżeń co do jakości Towarów w terminie 3 dni od ich odebrania, pod rygorem utraty uprawnień z tytułu rękojmi za wady i gwarancji jakości.
- O sposobie rozpatrzenia reklamacji, Sprzedawca powiadomi Kupującego w terminie nie dłuższym niż 30 dni od odbioru Towaru bądź od dnia przeprowadzenia jego oględzin, a w przypadku reklamacji wyłącznie ilościowej, w terminie 30 dni od dnia doręczenia dokumentu reklamacyjnego.
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie Towaru niezgodnie z zaleceniami, wskazaniami wiedzy technicznej lub doświadczenia życiowego przez Kupującego lub osoby, za które ponosi on odpowiedzialności lub działające na rachunek Kupującego.
- Ewentualne badania przez Kupującego dostarczanego Towaru winny nastąpić bezpośrednio przy odbiorze/dostawie lub na podstawie próbek pobranych bezpośrednio przy odbiorze/dostawie, w obecności umocowanego przedstawiciela Sprzedawcy. Nieprzeprowadzenie takich badań (lub niepobranie próbek) przez Kupującego bezpośrednio przy odbiorze/dostawie Towaru lub w obecności umocowanego przedstawiciela Sprzedawcy zwalnia Sprzedawcę z wszelkiej odpowiedzialności z tytułu ewentualnego późniejszego ustalenia dowolną metodą jakichkolwiek wadliwości Towaru.
- Sprzedawca nie zajmuje się montażem sprzedawanych Towarów i doradztwem technicznym w sprawie ich wykorzystania, stąd nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość wyboru Towarów przez Kupującego, a także sposób ich wykorzystania.
- Odpowiedzialność Sprzedawcy z jakichkolwiek tytułów ograniczona jest do wartości netto sprzedanego Towaru.
- Indywidualne postanowienia Umowy zawartej pomiędzy Stronami mogą określać inny zakres odpowiedzialności Sprzedawcy z tytułu rękojmi. W takim wypadku należy stosować postanowienia umowne.
§ 8
Rozwiązanie Umowy
- Strony mogą rozwiązać Umowę za porozumieniem Stron.
- Jeżeli Strony nie postanowiły inaczej w treści Umowy obejmującej świadczenia ciągłe lub powtarzające się, każda ze Stron może wypowiedzieć Umowę z zachowaniem 1-miesięcznego terminu wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu w którym Umowę wypowiedziano.
- Sprzedawca może wypowiedzieć Umowę obejmującą świadczenia ciągłe lub powtarzające się, bez zachowania terminu wypowiedzenia w przypadku gdy:
- Kupujący opóźni się w płatności jakiejkolwiek wymagalnej wierzytelności przysługującej Sprzedawcy powyżej 7 dni,
- Kupujący w inny sposób naruszy postanowienia OWU lub Umowy,
- jakikolwiek organ państwowy stwierdzi niewypłacalność Kupującego (np. Komornik Sądowy poprzez wydanie postanowienia o bezskuteczności postępowania egzekucyjnego prowadzonego względem Kupującego),
- względem Kupującego zostanie złożony wniosek o ogłoszenie upadłości lub wniosek o restrukturyzację,
- Kupujący podejmie działania mające na celu doprowadzenie do likwidacji lub ogłosi likwidację prowadzonej działalności gospodarczej.
§ 9
Zasady poufności
- Kupujący jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy wszystkich informacji, które uzyskał w związku z zawarciem oraz realizacją Umowy.
- Obowiązek, wskazany w § 9 ust. 1 OWU nie dotyczy informacji:
- na ujawnienie których Sprzedawca wyraził pisemną zgodę,
- które są publicznie znane,
- których obowiązek ujawnienia wynika z przepisów prawa, orzeczeń i zarządzeń sądowych lub innych uprawnionych organów; w takim wypadku Kupujący winien niezwłocznie powiadomić o tym Sprzedawcę,
- ujawnianych doradcom Kupującego, którzy zobowiązani są do zachowania tajemnicy zawodowej wynikającej z powszechnie obowiązujących przepisów prawa (np. radcy prawni, adwokaci).
- W przypadku niedochowania zasady poufności przez Kupującego, Sprzedawca będzie uprawniony do naliczenia Kupującemu kary umownej w kwocie 10.000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100) za każde takie zdarzenie z osobna, z jednoczesnym zachowaniem przez Sprzedawcę uprawnienia do dochodzenia od Kupującego dalej idącego odszkodowania na zasadach ogólnych.
§ 10
Dane osobowe
- Administratorem danych osobowych udostępnionych przez Kupującego lub przedstawicieli Kupującego jest Sprzedawca – Roman Szymczyk, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą: Szymczyk Materiały Budowlane Roman Szymczyk, ul. Powstańców Śląskich 5, Schodnia, 46-040 Ozimek, NIP: 7381185482, REGON: 161568922, adres e-mail: roman@szymczyk.info.pl.
- Sprzedawca przetwarza następujące dane osobowe Kupującego lub przedstawicieli Kupującego: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail. Dane osobowe Kupującego lub przedstawicieli Kupującego w powyżej wskazanym zakresie są przetwarzane przez Sprzedawcę zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781; z późn. zm.).
- Dane osobowe Kupującego lub przedstawicieli Kupującego są przetwarzane przez Sprzedawcę w celach związanych ze sprzedażą Towarów. Celem przetwarzania danych osobowych jest sprzedaż Towarów, w tym także rozpatrzenie Reklamacji lub zwrot Towarów.
- Kupującemu lub przedstawicielom Kupującego podającym dane osobowe, przysługuję prawo żądania od Sprzedawcy dostępu do tych danych, ich sprostowania, uzupełniania, poprawiania, żądania usunięcia, wyrażenia sprzeciwu, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia danych. Każda osoba, której dane są przetwarzane, ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego powołanego w celu ochrony praw w związku z przetwarzaniem danych osobowych, tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
§ 11
Postanowienia końcowe
- Naruszenie, niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez Kupującego któregokolwiek z postanowień OWU dotyczących wykonania zobowiązania niepieniężnego, w tym zwłaszcza dokonania przez Kupującego czynności prawnej lub faktycznej/zgłoszenia/złożenia oświadczenia woli lub wiedzy niezgodnego z postanowieniami OWU, uprawnia Sprzedawcę do naliczenia Kupującemu kary umownej w kwocie 10.000,00 zł (słownie: dziesięć tysięcy złotych 00/100) za każde takie zdarzenie z osobna, z jednoczesnym zachowaniem przez Sprzedawcę uprawnienia do dochodzenia od Kupującego dalej idącego odszkodowania na zasadach ogólnych.
- Wszelkie odstępstwa od OWU wymagają pisemnej zgody Sprzedawcy pod rygorem nieważności. Jednakże z uwagi na fakt, iż OWU funkcjonują w oparciu i w granicach przepisów prawa, Sprzedawca zastrzega sobie prawo do jednostronnej zmiany OWU, ze skutkiem dla Kupującego, w każdym momencie obowiązywania Umowy, w przypadku zmiany już istniejących lub wyprowadzenia w życie nowych uregulowań prawnych bądź gdy zmiana OWU będzie uzasadniona z innych przyczyn.
- OWU stanowią integralną część każdej Umowy sprzedaży Towarów.
- Umowa podlega prawu polskiemu, a wszelkie spory wynikłe z niej lub jej realizacji rozstrzygane będą przez sądy powszechne właściwe dla Sprzedawcy.
W sprawach nieuregulowanych OWU stosuje się odpowiednie przepisy prawa polskiego, w tym zwłaszcza ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360; z poźn. zm.).